Vietnam

17 mei 2014 - Ubud, Indonesië

Vietnam! Wat een heerlijk land! Dus staat het op je lijstje, zeker doen:) In Vietnam ben ik mijn reis begonnen in Hanoi. Vanaf dag 1 heb ik een aantal leuke mensen ontmoet waarmee ik verder zuidwaarts ben gereisd.

Hanoi is een drukke stad, overal scooters, mensen en oversteken of zelfs lopen is een uitdaging. In totaal ben ik hier vijf dagen geweest. Met tussendoor een uitstapje naar het beroemde Halong Bay, dit staat op de Unesco lijst. Hier hebben we een  tweedaagse boottrip geboekt met zeven man uit het hostel. Eerst een lange busrit en vervolgens wachten op een klein bootje dat ons naar de boot zou brengen. De boot zag er vanaf de buitenkant uit alsof deze elk moment kon zinken, oud en versleten, maar de binnenkant was verrassend genoeg erg mooi. En het eten was zo goed dat we ons twee dagen helemaal vol hebben gegeten. Daarnaast hadden we geluk met het weer, want het was al zeker vijf dagen mistig en bewolkt, maar gelukkig brak het zonnetje door en hadden we een mooi uitzicht op de vele rotsen die uit het water steken. We hebben nog in een kayak gezeten, de surprise cave bezocht en genoten van een prachtig uitzicht over halong bay, alleen de klim was niet zo fijn haha. In de avond lekker genoten van een drankje en daarna heerlijk geslapen onder de sterren in m'n luxe cabin in Halong Bay;)

Na terugkomst in Hanoi nog een goede avond gehad en een kroegentocht gedaan, uiteindelijk eindigende we in een vervallen gebouw dat door moest gaan voor een club. Vol met muggen (gelukkig had ik mezelf volledig gedeet:) en toiletten zonder deur, maar het was absoluut een goede avond en een hele ervaring rijker:) De volgende dag zijn we verder gereisd naar phang na national park, per nachtbus 12 uur reizen vanaf Hanoi. Dit keer zaten we gelukkig in een echte hotelbus en kwamen we zowaar enigszins uitgeslapen en schoon aan. Hier ontmoette we weer een aantal mensen waarmee we vervolgens verder zijn gereisd. Na aankomst zijn we gelijk met de boot naar de paradise cave gegaan. Hier een mooie boottocht door de immense grotten gedaan, was prachtig om te zien! En wederom een aantal trappen beklommen om te genieten van een prachtig uitzicht. Na terugkomst was ik best wel moe en besloot nog even te gaan slapen...dat werd uiteindelijk 17 uur! Ik had het dus echt even nodig haha. Hierna voelde ik me dan ook weer topfit, sinds ik in Hanoi was heb ik weinig slaap gehad en veel gedaan dus ik moest even herstellen.

De tweede dag hebben we een scooter gehuurd en een tour gedaan door de omgeving van phang na national park. Prachtige landschappen en gelukkig redelijk goede wegen. We hebben door de jungle gereden, gekayaked naar de dark cave en vervolgens in zwemoutfit en met blote voetjes naar binnen. Hier door de modder gebaggerd en een heus modderbad genomen/moddergevecht en daarna terug om door de grotten te zwemmen en vooral ook om alle modder weg te krijgen:) Vervolgens nog kilometers gereden door de Vietnamese natuur en genoten van alle indrukken. Tot slot nog een cave bezocht en als afsluiter een ritje door de middle of nowhere terug naar het hostel, prachtig groen en niemand te zien, dit was top!

Met vervolgens een tussenstop in Hue, een klein stadje aan de rivier. Tijdens ons verblijf was er een festival gaande, veel zang, dans, eten en optredens. Maar echt een feestje voor de locals, het was dan ook superdruk en we moesten ons door de menigte heen duwen. Helaas was het hier wel een muggenparadijs en ben ik 20 keer gestoken op een plek waar ik net niet genoeg Deet had gesmeerd:( Soort van Frankenstein look, niet best haha.

Hoi an kan ik vrij snel samenvatten, we hebben lekker gegeten, gedronken en geshopt! Uiteindelijk vijf dagen blijven hangen en veel lol gehad. Met als grootste gevaar de why not bar, voor 100.000 dong (ongeveer €3,50) onbeperkt cocktails, de hele avond. Gezelligheid alom dus;) Feit is wel dat ze hier derderangs alcohol schenken, dus gegarandeerd de volgende ochtend een afterparty haha. In Hoi An zit het vol met kleermakers, je kan echt hier alles laten maken. Ik heb dan ook, geheel tegen m'n principes in, wat geld uitgegeven haha. Twee paar op maat gemaakte sandalen gekocht (ten tijde van schrijven is er al 1 paar overleden, goedkoop is dus duurkoop:(.

Dan Nha Trang, ook wel klein Rusland.. We zijn hier twee dagen geweest en dat was voldoende. Lekker aan het strand gelegen en veel te dure wijn gedronken, even backpackers af voor een dag:) Alles hier is in het Russisch, de menu's, bebording en je wordt dan ook aangesproken in deze taal, ze zijn compleet wereldvreemd, en zodra je Engels praat wordt je niet meer aangekeken, gezellig dus!

De roadtrip van Nha Trang naar Dalat was absoluut een hoogtepunt! Via easy rider, je krijgt een motor met chauffeur, hebben we deze tour geboekt. Uiteraard hebben we van te voren veel research gedaan en hebben we het er levend vanaf gebracht:) Mijn inziens is Vietnam per motor een must, je ziet zoveel en daarnaast is het gewoon super leuk. Maar wat een avontuur zeg! Onbeschrijfelijk hoeveel mooie dingen we hebben gezien. We hebben gereden door de bergen, afgelegen dorpjes, door de zon en stromende regen, met een grote glimlach op m'n gezicht, m'n ogen uitgekeken en genoten van de rit. In Vietnam zit het vol met vlinders, op een gegeven moment waren er duizenden gedurende een rit van een half uur, leek wel een film zo mooi! We hadden ook geluk met onze mannetjes, super vriendelijk en vooral goede rijders. In de eerste instantie deze tour geboekt met z'n drieën en later werden er nog twee Canadese meiden aan toegevoegd. Al met al een leuke, gezellige en vooral onvergetelijke trip!

Na een nachtje in Dalat, ze houden hier niet heel erg van toeristen, hebben we de bus gepakt naar Mui Ne. Alweer een spannend ritje, grote gaten in de weg en stromende regen, soort van wolkbreuk met bliksem en donder, je zag niks meer en het water stroomde de bus in. Gelukkig hadden we een goede chauffeur dus ik heb me geen zorgen gemaakt. Of ben ik al zo gewend aan dit soort omstandigheden?;) Tijdens de rit toch ook nog een mooi uitzicht op de bergen gehad met veel groen en mooie vergezichten. Mui Ne was ooit een klein surfersdorpje maar ook hier is het overgenomen door de Russen. We hebben hier de prachtige rode en witte zandduinen bekeken en door de fairy rivier gelopen en als hoogtepunt met een quad over de duinen scheuren, dit was super leuk om te doen. En uiteraard viel dat ding bijna uit elkaar van ellende, maar dat even terzijde;) En de volgende dag lekker aan strand gelegen en vooral heel weinig gedaan!

Uiteindelijk met veel tussenstops aangekomen in het zuiden, in Ho chi min city/Saigon. Vanuit hier heb ik de Mekong Delta bezocht, dit is een rivierengebied in het zuidwesten van Vietnam. De delta bestaat uit vele honderden kleine waterwegen, en diverse grote rivieren. Over de Mekong gevaren met een boot tijdens een veel te toeristische trip. Was prachtig om te zien! In Ho Chi Minh city ook nog een stadstour gedaan, veel gelopen en wat bezienswaardigheden bezocht. Waaronder ook het oorlogsmuseum over de Vietnam oorlog, voornamelijk veel indrukwekkende foto's. En dan te bedenken dat deze oorlog bijna 20 jaar heeft geduurd, een en al ellende. Gelukkig heeft Vietnam zich hersteld en is net nu vooral een prachtig land met een vreselijke geschiedenis.

Vier weken in Vietnam waren super, mede ook door de leuke groep mensen waarmee ik heb gereisd van verschillende nationaliteiten. Dit maakt het reizen nog leuker en vooral als je allemaal op een lijn zit wat betreft ideeën. Inmiddels zit ik al alweer een ruime week in Indonesië, Bali. Hier ga ik de laatste weken van m'n reis lekker relaxen en genieten van al het moois. Wat mij betreft een goede afsluiter van deze onvergetelijke reis. Ook al is Bali in twee jaar al behoorlijk veranderd, een compleet nieuw en modern vliegveld, prijzen zijn omhoog gegaan en veel types die je van alles en nog wat proberen te verkopen en vooral voor veel te veel geld.

Half juni ben ik weer terug in Nederland, dus bestel het zonnetje maar vast! Tot snel, dikke kus Bianca

1. Yolanda Ouwehand:
    17 mei 2014
    Goh, Bianca, ik ben elke keer sprakeloos na het lezen van je blog, wat een ongelofelijke avontuurlijke tijd maak jij door, en wat zal het wennen zijn, terug in Nederland! Super dat je zo geniet en ook goed bestand bent tegen minder comfortabele situaties. Koos en ik vroegen ons gisteren nog af hoe het met je zou zijn, en ziedaar je bericht! Geniet vooral nog heel intens van het laatste stuk, en dan een heel goede reis! En ja, die zon bestellen we graag :-) !
  2. Coos en Linda:
    17 mei 2014
    Bianca wat een geweldige belevenissen. Het is duidelijk dat je Vietnam in je hart hebt gesloten. We wensen je nog een fijne afsluiting van je reis heel veel liefs en tot snel.xxxxxxx. pap en mam.
  3. Bas:
    19 mei 2014
    Wowwww, dat zijn de verhalen! Pfff wat een reis... geniet nog even van de laatste tijd daar en tot in juni!
  4. Hakim Izquierdo Martin:
    20 mei 2014
    Ik ben gewoonweg sprakeloos van al jouw avonturen. Super dat we dit letterlijk via de verslagen kunnen volgen. Geniet van de afsluiting.

Groetjes,

Hakim
  5. Susanne:
    24 mei 2014
    He Bianc, fijn om te lezen dat je lekker aan het genieten bent en zo ontzettend veel mooie dingen ziet en meemaakt en dan nog eens met zo een leuke groep mensen. Ik ben benieuwd naar de fotos! Geniet nog even van je laatste paar weken op Bali!

Liefs Susanne